Weekendje Noorden - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Esmee Ronken - WaarBenJij.nu Weekendje Noorden - Reisverslag uit Tel Aviv, Israel van Esmee Ronken - WaarBenJij.nu

Weekendje Noorden

Door: Esmee

Blijf op de hoogte en volg Esmee

12 November 2014 | Israel, Tel Aviv

Hoi, hierbij weer een update vanuit Israel. Ik hoor dat er van alles op het nieuws is in Nederland, en je merkt hier wel dat het niet helemaal normaal is, maar in Tel Aviv kun je nog gewoon rustig over straat lopen zonder dat je je zorgen hoeft te maken. Wel worden onze weekendplannen erg beperkt doordat we niet goed weten of het verstandig is om naar bepaalde plekken te gaan.

Haifa
Afgelopen weekend zijn we naar het Noorden geweest. We hebben een dagje in Haifa doorgebracht. Dit is een oude Havenstad, die ondertussen is uitgegroeid over het Carmel gebergte. We zijn begonnen bij de Bahai gardens (de onderste) vanwaar we helaas niet met de trappen naar boven konden lopen. Bahai is een geloof dat gelooft (joh) dat alle godsdiensten dezelfde god hebben. In de tuinen staat een soort mausoleum, waar de “Bab” ligt. (niet de oprichter van het geloof, maar een boodschapper van god, die aankondigde dat er een nieuw tijdperk aankwam ofzoiets – voor meer informatie: ik heb een foldertje ;) ). Daarna hebben we een stukje door de stad gelopen (goed voor de kuiten, al die trappen). En uiteindelijk kwamen we bij de bovenste tuinen uit (oke, wel een stukje met de taxi gegaan, anders waren de tuinen al dicht). Van hieruit hadden we een mooi uitzicht over de stad en de tuinen, maar we konden nog steeds maar in een klein stukje van de tuinen komen…
Daarna zijn we doorgegaan naar het klooster van Stella Maris. Het klooster zelf was niet te bezichtigen, maar de kapel was erg mooi, en er was ook een erg mooi uitzicht vanaf de berg.

Akko
Op zaterdag zijn we vanuit Haifa naar Akko geweest. Dit is alweer een oude havenstad (na Jaffa en Haifa). Hier hebben we eerst door de templars tunnel (niet te verwarren met de templers, geen idee wat het verschil is…) gelopen, deze is gebouwd als passage om het paleis (wat er niet meer staat) met de haven te verbinden, hier werden ook filmpjes getoond over de geschiedenis (in het hebreeuws…). Daarna zijn we via de markt doorgelopen naar de ondergrondse stad, die door de kruisvaarders is gebouwd als ziekenhuis/ fort. De opgravingen zijn hier nog steeds bezig, maar er is al een heleboel te zien, grote zalen en smalle gangetjes waar je hopelijk niemand tegen komt (we waren de weg kwijt en gingen lekker tegen de richting in…). In plaats van een museumshop hadden ze hier allemaal kleine winkeltjes, waar handgemaakte sieraden enzo werden verkocht. Verder zijn we ook nog naar een museum in de stadsmuur geweest, waar het vroegere leven in Israel werd getoond. Omdat het op zaterdag sabbat is rijd er overdag geen openbaar vervoer

Daily life
Op het werk gaat het goed, de planning wordt nog wel eens af en toe aangepast, dus je denkt dat je iets gaat leren, en doet vervolgens weer iets heel anders. Naast de nieuwe trainingen zijn we ondertussen ook de oude trainingen nog aan het afronden en het papierwerk aan het regelen. Lekker druk dus.

Groetjes vanuit Tel Aviv!

• 13 November 2014 - 13:20

Sandra:

Hey Esmie,

Wat leuk dat je in Israel zit (behalve de gaza-oorlog en eventueel enge dingen dan). Maar wat cool dat je daar heen mag vanuit t werk! Klinkt echt goed. Lekker veel gezien ook weer geloof ik:-). Ik dacht dat stella maris bier was maar ik ben zeker in de war met stella artois;-). Weer wat geleerd. Hoe lang blijf je daar nog?

Hier gaat alles op zich wel goed, maar ik heb nog maar tot april, en ik denk niet dat ik verlenging kan krijgen, dus de promotie deadline stress zit er al een tijdje wel goed in. Ik heb de afgelopen tijd een review geschreven en een paper gesubmit, als dat allemaal goed gaat zit ik aan drie 1e auteurspapers maar daar moet er zeker nog 1 bij. Maar komt goed:-).

Wanneer ben je weer in NL? Word wel echt tijd om weer eens bij te kletsen:-)

Veel plezier daar! xx