Vakantie! - Reisverslag uit Nederweert, Nederland van Esmee Ronken - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Nederweert, Nederland van Esmee Ronken - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: esmeeke

Blijf op de hoogte en volg Esmee

23 Juli 2011 | Nederland, Nederweert

Inverness

Na een hectische ochtend waarbij ik al mijn zooi weer bij elkaar moest rapen, heeft Ou mij en Judith afgezet bij het busstation. We hebben de bus gehaald, maar zijn daarbij wel Ou kwijtgeraakt.
Een paar uur later kwamen we aan in Inverness, waar het goot van de regen. Volgens de man in het hostel zou het de volgende dagen dat we daar waren ook niet meer echt droog worden, dus zijn we bewapend met onze paraplu er toch op uit gegaan (omdat ons dodgy hotel ook niet de ideale plek was om te verblijven). Na een bezoekje aan de VVV zijn we langs de Ness gelopen, over de mooie eilandjes. Daarna een plek gezocht om wat te eten (wat ook een uitdaging was, alles zat vol met golfers) en ’s avonds toen het droog was nog ee rondje gelopen, dit keer langs het caledonian canal. Toen lekker op tijd gaan slapen, om een paar uur later wakker gemaakt te worden door onze kamergenootjes, die wilde plannen hadden voor de nacht.

De volgende dag zijn we naar Fort George gegaan, een oud militair fort, wat nog steeds in gebruik is. Het was een mooi stukje wandelen langs de zee vanaf het dorpje Ardersier. Het fort lag aan de baai, omringt door de zee. We hebben dan ook de helft van de tijd in het gras gezeten om van het uitzicht te genieten, en ook een paar dolfijnen gezien!! =D. De rest van het fort was ook interessant, en liet zien hoe het er vroeger aan toe ging in zo’n fort. ’s Avonds hebben we lekker in een pub gezeten met een live bandje erbij. Wij waren een keer als laatste op de kamer dus geen last van dronken mensen =) alleen jammer van het brandalarm dat 4x af is gegaan.

Maandag hadden we het enthousiaste plan om naar Urquhart castle te gaan fietsen. Er loopt een mooi pad van Inverness naar Fort William (the great glen way). Na een stukje lekker fietsen, met af en toe een trapje of een stukje lopen met de fiets in de hand werd het eigenlijk vooral lopen met de fiets in de hand, en besloten we dat ons plan toch iets te ambitieus was. Onze mountainbike skills zijn toch niet zo erg ontwikkeld… We hebben ons dus toch maar omgedraaid, en een iets vlakker stukje uitgezocht om te fietsen. ’s Avonds zijn we lekker in een restaurantje iets gaan eten, met onze modderkleren van het fietsen nog aan (waar ze heel blij mee waren, en we dus erg snel geholpen werden).

De dag erna was poging 2 om naar Urquhart castle te komen, deze keer met de bus. Daar begon ook de zon te schijnen, en die is de hele dag niet meer weggegaan. De rij bij het kasteel was geen probleem voor Judith, die sloeg ze gewoon over (legaal zelfs!). Na een lekker gebakje in het gras waar we niet mochten zitten zijn we het kasteel gaan ontdekken, en doorgelopen naar Drumnadrochit het dichtbijgelegen (maar toch iets verder dan in gedachte) dorpje. Hier was eigenlijk niks te beleven, dus zijn we daar een rondje door het bos gelopen.

Glasgow

Woensdag zijn we ’s ochtends met de bus naar Glasgow gegaan, na aankomst zijn we ons hotel gaan opzoeken, en de stad ingegaan. Om 5 minuten over 5 kwamen we bij het VVV kantoor aan, dat natuurlijk om 5 uur dichtging. Daarna zonder kaart door glasgow gedwaald, waar we een restaurantje gevonden hebben om te eten.

Donderdag moesten we weer vroeg op, om half 10 vertrok namelijk alweer onze bejaardenbus. De tour begon bij loch lomond, een erg mooi meer, waar we veel te weinig tijd hadden, omdat onze bus na een uurtje alweer doorreed naar Aberfoyle, waar niks te beleven was (liever ergens anders wat meer tijd gehad, lunch is overrated). Daarna door naar loch Katrine, waar we al wat meer tijd hadden om van het uitzicht te genieten. Na een bezoekje aan Hamish de highland coo gingen we door naar Stirling castle, waar we bijna doorheen gerend hebben om zoveel mogelijk te zien. Het kasteel was erg mooi, en sommige delen waren ook net opgeknapt zodat het goed liet zien hoe het eruit heeft gezien. Verder was de busrit ook erg mooi, en hebben we dus veel van de uitzichten genoten.

Zaterdag hebben we met de touristenbus een tour door Glasgow gedaan, hiermee zijn we naar het riverside museum geweest, een erg leuk museum, vooral over de geschiedenis van transport. Het was ook pas 3 weken open, dus iedereen wou er naartoe, erg knus dus… Daarna zijn we doorgereden naar de botanische tuinen, waar we lekker in het zonnetje hebben gelunched, waarna we naar het Kelvingrove museum en art gallery zijn gegaan. Toen we hier om 5 uur uit werden gegooid hadden we de helft nog niet gezien =(.

Op zondag was ons buskaartje nog steeds geldig, dus hebben we de rest van de tour gedaan. Het begon bij de Barras, een grote rommelmarkt, waar de locals naartoe gaan om hun gestolen fietsen terug te kopen. Hier hadden we het al snel gezien, dus liepen we door naar de wintergardens en het peoples palace. Daar was een tentoonstelling over het leven in Glasgow van vroeger. Daarna zijn we door de greens naar de arc gelopen. Daarna maar weer naar hetzelfde museum als zaterdag, waar we ons weer een paar uur hebben vermaakt, en ik het zelfs een keer langer dan Judith heb volgehouden. Toen nog door naar het oudste huis van Glasgow, lord provands house waar we in recordtijd doorheen zijn gevlogen (10 minuten voor sluitingstijd). Toen we daarna weer in de bus zaten hadden we nog een waterval in de bus, het open dak is niet altijd een goede combinatie met het Schotse weer. Ook was Harry Potter alweer een paar dagen in de bioscoop, dus werd het eens tijd om die te gaan bekijken, en naast ons hotel lag een bioscoop, ideaal!

Op maandag was het weer bijna tijd om te verhuizen, maar we hadden nog een paar dingetjes op de lijst staan. We zijn eerst naar het lighthouse gegaan, een van de vele mooie gebouwen in Glasgow (als je maar omhoog kijkt!). Gebouwd door Charles Rennie MacIntosh (voor mensen die daar dan een beeld bij hebben), en een mooi uitzicht over de stad. Daarna door naar het Nekropolis, want Judith houd van kerkhoven =P. Van daaruit een nog mooier uitzicht over de stad, dus het was de wandeling wel waard. Toen op tijd naar het busstation gegaan om door te reizen naar de laatste tussenstop: Edinburgh.

Edinburgh

Dinsdagochtend zijn we met de free tour meegegaan, die had ik al gezien, maar het is wel een goede manier om in een paar uurtjes heel veel te zien. De gids had ook weer wat andere feitjes te vertellen, dus ik heb er ook nog wat van geleerd(of ik heb vorige keer toch niet goed opgelet…). Daarna hebben we geprobeerd om naar Arthurs seat te gaan, maar de weg was afgesloten, gelukkig zijn er meerdere wegen die naar Rome (of Arthurs seat) leiden, dus hebben we uiteindelijk een mooiere route gevonden. Vanaf hier ook weer heel mooi uitzicht over de stad, en ook weer wat lichaamsbeweging gehad.

De dag erna zijn we naar Edinburgh castle gegaan, waar we vooral hebben geprobeerd om mensen te ontwijken. Het was er namelijk erg druk, wat niet erg bevorderlijk was voor de ervaring. ’s Middags hebben we de drukte van de stad ontvlucht, door langs een beek te gaan wandelen. Dit was wel een erg mooi pad, toen we het eindelijk gevonden hadden. Op de terugweg zijn we langs een aantal parken gekomen, waar we niet doorheen konden lopen, omdat er overal een hek om stond =S (ze zijn hier erg fan van hekjes, behalve op plekken waar je een paar meter naar beneden kan vallen).

Op donderdag zijn we naar Roslin Chapel gegaan, inderdaad, de kapel die erg beroemd is geworden na de Da Vinci Code. In de kapel hebben ze enorm veel mooie versieringen, en ze zijn bezig om de hele kapel te renoveren. Hierna zijn we nog naar Craigmillar castle gegaan, wat eigenlijk niet heel spannend was, maar we hadden toch al kaartjes.

Vrijdag was alweer de laatste dag in Schotland,eerst zijn we naar Calton hill geweest, daarna ging Juduth naar de art gallery, en ben ik alle souvenirs-shops in Edinburgh afgegaan, om nog de laatste cadeautjes uit te zoeken.
Na een scone in een schattig theehuisje werd het toch tijd om langzaam naar het vliegveld te gaan, en vrijdagavond laat zijn we weer veilig thuis aangekomen.

liefs

• 23 Juli 2011 - 18:32

Karlijn:

je bent weer in NL :d je reis klinkt erg mooi :D had je weer dezelfde gids in edinburgh?
    zie je snel weer!!

xxx

• 23 Juli 2011 - 19:30

Saar:

Leuk! En tot snel weer =)

• 24 Juli 2011 - 18:40

San:

Hey Esmie,

Je bent weer thuis! Komt er nog een welkom thuis feestje? Wanneer spreken we iets af:-)?

Tot snel!

tot snel!

Xxx

• 03 Augustus 2011 - 09:10

Annelies:

welkom terug! ga ff foto's kijken op f.b. dan ben ik weer een beetje bij;)