Typically Irish - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Esmee Ronken - WaarBenJij.nu Typically Irish - Reisverslag uit Limerick, Ierland van Esmee Ronken - WaarBenJij.nu

Typically Irish

Blijf op de hoogte en volg Esmee

30 September 2012 | Ierland, Limerick

Heey allemaal!
Ik ben nou alweer een tijdje hier, en er zijn me natuurlijk ook al wat dingen opgevallen aan het Ierse leven. Ik zal maar beginnen met mijn dagelijkse bezigheid hier, namelijk fietsen. Het valt me op dat er hier een stuk meer mensen fietsen dan in Schotland, maar dat betekent niet dat het overal duidelijk is waar je moet fietsen. Er zijn wel op veel plaatsen fietspaden, en als je geluk hebt staan hier ook nog eens geen auto’s op geparkeerd, en lopen er ook geen mensen met kinderwagens in de weg. Ook bij elk stoplicht is een strook gereserveerd voor de fietsers maar daar trekken veel auto’s zich niks van aan, en de kunst is vaak ook om langs de wachtende auto’s af te fietsen, want ze laten vaak nauwelijks plek over tussen de auto’s en de bosjes. Verder fietst iedereen hier waar die zelf wil, of dat nou op de stoep, de weg of het fietspad is maakt allemaal niet uit.
Ook zijn de Ieren erg fan van rotondes, het is echt belachelijk hoeveel rotondes er zijn, en zelfs een paar waar maar 2 wegen op uit komen wat dus helemaal onzin is.

Ierse muurtjes
Iets anders dat hier opvalt is dat er OVERAL muren staan. Nu staat ierland ook wel bekend om z’n muurtjes in de wei om de schaapjes bij elkaar te houden, maar de meeste mensen wonen hier bijvoorbeeld in een estate, een groep huizen waar dan ook weer een muur omheen staat. Hierdoor is het ook niet mogelijk om ergens recht naar toe te fietsen, omdat niet overal ingangen door de muurtjes zijn.

Eten
Ik heb de afgelopen weken al een paar Ierse gerechten geprobeerd, het begon met een echte Ierse stew, die niet zo’n succes was (genoeg aardappelen voor 3 personen in een bouillon, met wat wortels en vlees). De cabbage en bacon was wel lekker, de spek was niet uitgebakken zoals wij hem eten, maar lekker zacht en mals, ik was alleen niet zo fan van de zachtgekookte wortels die ze erbij serveerden. Ook serveren ze hier overal iets van aardappels of friet bij, zelfs als dat al in het gerecht zit, en bij de lunch wordt ook vaak iets van chips erbij gegeten. Wat me ook opvalt is dat er op veel plekken borden hangen dat ze er ook glutenvrije dingen hebben, ik heb nu het idee dat de helft van de bevolking glutenallergie heeft ofzo… (zelfs in een kerk hebben ze glutenvrije hosties)

Dressing up
Verder dan de pub ben ik hier nog niet gekomen, maar het is wel duidelijk dat hier iedereen wat meer moeite doet om er “goed” uit te zien, vooral tijdens het uitgaan. Een laag make-up op het gezicht, een zo kort mogelijk rokje, en hakken waar je bang van wordt. Ook al een paar keer gespot: een legging zonder rokje of jurkje eroverheen, en dan zeggen ze dat Nederlanders het slechtst gekleed zijn.

Sport
Ieren zijn echte sportfans, en als er een wedstrijd in de stad is viert de hele stad feest, maakt niet uit wie er wint en verliest. Ze hebben hier allemaal rare sporten zoals hurling, gaelic football, rugby. De belangrijkste regel bij deze sporten is dat alles mag, tenminste zo lijkt het af en toe. Hurling is een spel met een bal en een soort hockeystick, en je scoort door de bal in het doel, of tussen de palen boven het doel. Gaelic footbal is eigenlijk hetzelfde, maar dan zonder hockeystick en met een grotere bal. Ook spelen mensen tag-rugby, een vorm van rugby zonder lichaamscontact, dus eigenlijk het tegenovergestelde van rugby. Verder heeft iedereen (op het werk in ieder geval) het altijd over zwemmen, rennen en fietsen, het liefst gecombineerd in een triathlon.

Over het werk gesproken, Marianne is weer terug naar Duitsland (weer een reden voor cake), en verder ben ik naar het ziekenhuis geweest om de MRI data in te voeren (want dat kan niet geëxporteerd worden naar een Excel tabel..). Ook bestond de universiteit afgelopen week 40 jaar, tijd voor een feestje, waar ik bijna niet bij kon zijn omdat ik geen studentenkaart heb :(. Gelukkig ben ik met Catherine’s kaart binnengekomen, en keken ze niet al te goed naar de foto. Het feestje was leuk en de band was ook erg goed.

Komende week 2 daagjes werken, en dan ga ik een weekje rondreizen met Judith, dus daar heb ik erg zin in!

Liefs Esmee

  • 30 September 2012 - 13:48

    Saar:

    leuk verhaaltje weer! Geniet van het reizen met Judith, maar dat zal vast wel goedkomen ;)

    PS: je bent ook geen student meer :P

  • 30 September 2012 - 19:49

    Nel (mama):

    Wat een leuk verhaal weer.
    Ook al ben je officieel geen student, prof Phil had wel zo'n kaart voor je kunnen regelen. je werkt tenslotte ook voor hem.
    geniet van je trip met Judith. liefs mam

  • 01 Oktober 2012 - 10:02

    Karen:

    leuk! ik ben heel benieuwd (A)
    geniet van je rondreis en tot snel! =)

    Xxxx

  • 01 Oktober 2012 - 16:52

    Sandra:

    Hey Esmie,

    Grappig verhaal weer om te lezen! En het fietsen in Rotterdam is ook niet altijd even veilig, maar ik ben natuurlijk sowieso geen held op de fiets;-). Veel plezier met Judith!

    Groetjes,
    San

  • 09 Oktober 2012 - 14:02

    Karlijn:

    Wat een mooie analyse :D Esmee Ronken, de nieuwe Floortje Dessing ;)
    Fijne rondreis nog met Judith!!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Limerick

Ierland!

Stage in Ierland

Recente Reisverslagen:

21 December 2012

Kerst, kerst, en nog meer kerst…

26 November 2012

Heeeeyaaheeeeyaheeey!

19 November 2012

PESS Ball, Chocolate & Glendalough

30 Oktober 2012

Visite

13 Oktober 2012

Road Trip!
Esmee

Heey Leuk dat je op mijn site kijkt Hier komen de verhalen over mijn stage in Ierland liefs Esmee

Actief sinds 26 Nov. 2010
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 22674

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2014 - 23 November 2014

Israël

07 Juli 2012 - 22 December 2012

Ierland!

07 Januari 2011 - 22 Juli 2011

Schotland

Landen bezocht: